استفاده از وب سـرويس هاي گردشگري در رزرورواسيون بليط اتوبوس هاي بين شهري
نوشته شده توسط : ارسلان احیایی

استفاده از وب سـرويس هاي گردشگري در رزرورواسيون بليط اتوبوس هاي بين شهري

وب سرويس ها و به خصوص انواع مختلف وب سرويس هاي گردشگري در سال هاي اخير نقش بسزايي را در سرعت انجام كارها بر عهده دارند. شركت هاي زيادي با بهره گرفتن از وب سرويس هاي مناسب كيفيت خدمت رساني خود را بالا برده اند. با استفاده از روش هاي نوين رزرواسيون آنلاين و صدور بليط، بسياري از تماس هاي خسته كننده براي پيگيري خريد و همچنين رفت و آمدهاي مكرر جهت صدور يا دريافت بليط حذف شده اند.
مقدمه:
بي ترديد حمل ونقل مسافران از طريق جاده از محبوب ترين روش هاي جابه جايي مسافران و گردشگران در ايران است. شايد در نگاهي كوتاه بتوان گفت استفاده ساده تر و مسافرت ارزان از دلايل عمده اين انتخاب و استفاده مردم از اتوبوس هاي بين شهري است. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي در تعطيلات نوروز ۹۶ از ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردين درمجموع حدود ١٢ ميليون نفر با هواپيما، قطار، اتوبوس، ميني‌بوس و سواري‌هاي عمومي سفر كردند. براين‌اساس گفته شد وسيله نقليه عمومي شماره يك ايرانيان اتوبوس است، پس از آن هواپيما و در رتبه بعدي قطار قرار دارد.
نحوه رزرو بليت هاي اتوبوس به روش قديمي:
با وجود پيدايش تكنولوژي وب سرويس ها و گسترش خدمات رزرواسيون آنلاين بليط و ... هنوز هم برخي از افراد رزرو و گرفتن بليط را به صورت حضوري انجام مي دهند. به اين صورت كه شخص با انجام تماس تلفني با دفاتر فروش بليط خدمات مسافرتي و اعلام نمودن مشخصات شناسايي خود، بليط را رزرو مي كند. سپس تا بازه زماني مشخصي (قبل از حركت اتوبوس) وقت دارد كه نسبت به حضور در محل فروش و گرفتن بليط خود اقدام كند. اين كه با وجود پيشرفت خدمات اينترنتي، هنوز هم عده اي از روش قديمي براي گرفتن بليط سفر خود استفاده مي كنند، طبيعتاً مشكلاتي را در شهرهاي مزدحمي مثل تهران ايجاد مي كند. از جمله افزايش ترافيك شهري و پايين آمدن كيفيت خدمات ارائه شده از شركت هاي اتوبوسراني. ( ممكن است فرد به دليل شلوغ بودن خيابان ها به موقع به پايانه اتوبوسراني نرسد و در نتيجه رزرو بليط براي او لغو شود.)
وب سرويس چيست؟
وب سرويس ها در تعريف فني، نرم افزارهايي آنلاين هستند كه از سرويس دهنده ( كارگزار ) از طريق كدهاي قابل تعريف (XML يا Json ) خدمات مورد نظر سرويس گيرنده را ارائه مي كنند. سرويس گيرنده از طريق كدهاي تعريف شده در قالب درخواست و پاسخ ( Response & Request ) خدمات مورد نظر خود را دريافت مي كند. با كمك وب سرويس ها، امروزه بسياري از خدمات رزرواسيون بليط، هتل و ... آنلاين انجام مي شوند.
وب سرويس هاي اتوبوس هاي بين شهري:
در راستاي بهبود كيفيت خدمات به مشتريان، و با كمك گرفتن از وب سرويس هاي گردشگري، بيشتر آژانس هاي مسافرتي معتبر امكان رزرو آنلاين بليط را در اختيار مشتريان قرار داده اند. در وب سرويس هاي رزرو بليط، درخواست هاي اوليه شامل مواردي چون مبدا، مقصد، تاريخ حركت، تاريخ برگشت و ... مي باشد. پاسخ هاي اوليه از كارگزار شامل اتوبوس هاي موجود نسبت به درخواست اعلام شده است. پس از انتخاب ماشين مورد نظر درخواست دوم ارسال مي شود كه شامل وارد كردن مشخصات مسافران مي باشد. در اين مرحله معمولا شما با پيغامِ تقاضاي ورود به سامانه سايت گردشگري مواجه مي شويد. با توجه به نحوه طراحي وب سرويس گردشگري، از شما درخواست آدرس ايميل يا كد ملي و يا شماره تلفن همراه صورت مي گيرد. رمزي را كه به عنوان كلمه عبور انتخاب مي كنيد، به شما كمك مي كند كه از طريق آن در صورت مراجعه مجدد به وبسايت گردشگري، رزرو و خريد بليط خود را به راحتي انجام دهيد. در درخواست سوم و نهايي در صورت تكميل مراحل پرداخت، درخواست صدور بليط سال مي شود و كارگزار نيز در پاسخ نهايي بليط را ارسال مي كند.
آژانس هاي مسافرتي سير و سفر، رويال سفر ايرانيان و ... از جمله آژانس هايي هستند كه با استفاده از وب سرويس گردشگري خدمات رزرواسيون آنلاين بليط را ارائه مي كنند.
افزايش استفاده از وب سرويس ها در زمينه گردشگري:
وب سرويس ها و به خصوص انواع مختلف وب سرويس هاي گردشگري در سال هاي اخير نقش بسزايي را در سرعت انجام كارها بر عهده دارند. شركت هاي زيادي با بهره گرفتن از وب سرويس هاي مناسب كيفيت خدمت رساني خود را بالا برده اند. با استفاده از روش هاي نوين رزرواسيون آنلاين و صدور بليط، بسياري از تماس هاي خسته كننده براي پيگيري خريد و همچنين رفت و آمدهاي مكرر جهت صدور يا دريافت بليط حذف شده اند. ( همان طور كه در قسمت صدور بليط به روش سنتي خوانديد. )




:: برچسب‌ها: وب سرویس های گردشگری , رزرواسیون آنلاین , وب سرویس , رزرواسیون بلیط اتوبوس ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: